Verschil tussen rapportages en dashboards

In onze eerdere blogs waarin we het verschil hebben uitgelegd tussen Power Bi Desktop en Power BI Service, hebben we gesproken over rapportages en dashboards. In de praktijk merken wij dat deze twee begrippen, die verweven zijn met elkaar, met regelmaat door elkaar gebruikt worden en dat er geregeld verwarring ontstaat over waarover gesproken wordt.

Tijd om het onderscheid te verduidelijken tussen dashboards en rapportages.

Nadat de rapportage vanuit Power BI desktop gepubliceerd is naar Power BI service staat de rapportage online. In de online omgeving kunnen dashboards gemaakt worden gebasseerd op deze rapportages. Het belangrijkste verschil? Het dashbaord bevat enkel de belangrijkste KPI’s van de verschillende opgebouwde rapportages en zijn alle detail overzichten niet terug te vinden. Zo staan bijvoorbeeld de KPI’s Omzet ten opzichte van verkoopdoelstelling, first time fix, doorlooptijd en productiviteitespercentages op een dashboard.

Wanneer er op je dashboard iets bijzonders te zien is, zoals een omzet die niet behaald is, kun je op de visualisatie klikken en wordt je doorgestuurt naar de rapportage. Hierin kun je dieper ingaan op de data die de visualisatie tot stand brengt om bijvoorbeeld te zien dat de projecten afdeling de doelstelling behaald maar dat de service afdeling achterblijft.

Kortom:

Een dashboard kan niet ontstaan zonder dat er een rapportage ten grondslag ligt. Een rapportage is gebaseerd op de beschikbaar gestelde databronnen. Het dashboard is je visuele hoofdoverzicht in je KPI’s.